Sinele Esențial – motorul motivației noastre

bigstock-Young-woman-meditating-with-op-44738473-e1375986378583

„Se spune că motivația nu durează. Ei bine, nici dușul. De aceea este recomandat zilnic.” – Zig Ziglar.

M. este o doamnă specială, cu un dezvoltat simț artistic. Îi place să cânte și să picteze. Însă când vine vorba de alte aspecte ale vieții sale, cum ar fi să facă sport în mod regulat, să participe la diverse acțiuni, să realizeze obiectivele de carieră stabilite, își pierde repede motivația. Se entuziasmează la orice idee nouă, însă de cele mai multe ori nu ajunge să o pună în practică pentru că își pierde tot cheful să acționeze. Când am început să lucrăm împreună, dorința ei era să afle cum își poate menține motivația continuu activă pentru realizarea obiectivelor pe care și le propune.

În cartea sa Finding Your Own North Star, Martha Beck prezintă un model interesant de înțelegere a motivației. Martha consideră că fiecare dintre noi avem un Sine Esențial și un Sine Social.

Sinele Esențial este acea parte creativă, spontană, jucăușă care știe ce este cel mai important pentru tine.

Sinele Social este partea pe care o dezvoltăm din ziua în care ne-am născut, învățând regulile sociale și muncind din greu ca să ne asigurăm că suntem în siguranță tocmai pentru că urmăm aceste reguli. Mare parte din efortul pe care îl facem are menirea de a-i impresiona pe ceilalți. Toate mesajele din jurul nostru ne hrănesc Sinele Social și ne invită să îi impresionăm pe ceilalți.

Când ne simțim demotivați este pentru că ne stabilim obiective bazate doar pe dorințele Sinelui nostru Social. Acest lucru ne îndepărtează de Sinele nostru Esențial, de ce ne dorim cu adevărat. Sinele Esențial folosește demotivarea pentru a ne încetini și a deveni dezinteresați de obiectivul pe care ni l-am propus.

Ca să ne regăsim motivația Martha ne îndeamnă să ne revizuim obiectivele pe care ni le-am propus. Sinele Esențial poate fi accesat prin corp. Fii atentă la semnalele pe care ți le transmite corpul atunci când te gândești la fiecare din obiectivele tale. Faptul că, corpul tău se strânge și se contractă, în special respirația, ar putea fi un indicator că lupți pentru atingerea unui obiectiv toxic. Analizează de ce ar trebui să realizezi acel obiectiv. Fii atentă la ce te face să zâmbești spontan sau să pierzi noțiunea timpului și încearcă să îți construiești obiectivele în jurul acelor activități.

În urma sesiunii noastre, M. a realizat pe de o parte, că Sinele ei Social conducea în stabilirea obiectivelor și pe de altă parte, a identificat câteva soluții pentru a-și menține motivația cât mai constantă:

  1. Să revizuiască obiectivele pe care și le propune și să analizeze care sunt cele dictate de Sinele Esențial și de Sinele Social.
  2. Să realizeze progrese, oricât de mici, în ceea ce își propune să realizeze. Așa cum spune Teresa Amabile, progresul este cel mai puternic eveniment care ne influențează pozitiv atât viața personală cât și profesională.
  3. Să își reamintească în mod constant obiectivele pe care și le-a stabilit și să recapituleze sentimentele pe care i le oferă atingerea acelor obiective.
  4. Să se recompenseze ori de câte ori realizează progrese.
  5. Să citească și să se uite la speech-uri motivaționale cu persoane care o inspiră și o pot influența pozitiv.

Aș concluziona că motivația este ca un stomac ce trebuie hrănit zilnic cu ingrediente de calitate pentru ca noi să funcționăm normal. Avem nevoie să fim conștiente în fiecare moment de modul în care ne fac să ne simțim obiectivele pe care ni le propunem.

Avem nevoie să renunțăm la obiectivele toxice și nu la noi însene!

Leave a Reply

Your email address will not be published.